V minulém článku jsem popsal svou 100 km dlouhou cestu na elektrokole, která nebyla úplně rovná, ale ani příliš hornatá. Jak se ale bude chovat e-Atland 8.7L v horském prostředí? Jak dlouho vydrží jeho baterie? Je vůbec dobrý nápad jezdit s e-bikem na druhou nejvyšší horu České republiky?
Odjezd z Černého dolu
Dnešní trasa, kterou se podělím, začíná v Černém Dole v Krkonoších a pokračuje směrem na Černou a Luční horu. Experti již vědí, že v České republice není mnoho vyšších vrcholů než Luční hora. Luční hora je totiž druhý nejvyšší vrchol v zemi. Abych byl přesný, vrchol Luční hory je nejvyšším místem v nadmořské výšce 1555 metrů a je zde zakázán vstup, což je k ochraně místní flóry výborné.
Začínám svůj výlet na Černou horu po veřejné silnici. Naštěstí jsem na cestě, když je zde minimum aut. S elektrokolem jsem stoupal do Jánských Lázní na 2. stupeň přípomoci, a tělo se rychle zahřálo na provozní teplotu.
Na začátku Jánských Lázní odbočuji vlevo a pokračuji stoupáním, ale zvládám to stále na 2. stupni přípomoci. Baterie zatím téměř neubyla a úroveň energie udržuji nad 90 %. Výraznější stoupání začíná asi 2 km před vrcholem Černé hory.
Postupuji po cyklotrase K19A, která mě přivádí na vrchol Černé hory. Elektrokolo zatím vše zvládá bez problémů, s povrchem většinou asfaltovým a stále dostatečnou energií v baterii.
Pokračuji dál a postupně klesám směrem ke Kolínské boudě s plánem dobít baterii v restauraci Helena.
Lučiny a první dobíjení
I když nemusím dobíjet, protože mám stále kolem 90 % energie, rozhoduji se dobít. Snažím se udržet baterii na maximu, abych zvládl další stoupání. Nabíjecí stojan je umístěn venku před Boudou Helena a mohu použít buď vlastní nabíječku nebo univerzální PowerBox kabel. Stojan nabízí čtyři nabíjecí pozice.
Z Lučin pokračuji směrem k Dvorské Boudě, kde mimochodem opět čeká nabíječka. Povrch je však horší, střídají se štěrk a kameny. Přesto je trasa stále příjemná. U Lesní Boudy odbočuji vlevo a pokračuji po cyklostezce K18, stále stoupám a volím přípomoc 2. stupně.
Dvorská Bouda a závěrečné stoupání na Luční horu
Postupně přijíždím ke Dvorské Boudě, kde povrch cesty je horší. Zde si uvědomuji, že Crussis e-Atland 8.7M není stavěn na opravdu náročné povrchy. Z místní štěrkové a kamenné cesty jsem pořádně vyklepaný. Odpruženou vidlici sice mám, ale neposkytuje dostatečné odpružení. "Celopéro" by se zde hodilo. Na druhou stranu, s ohledem na cenu, to nemusí být překvapivé. Je to prostě daň za nižší cenu.
Pokud jde o chování kola a baterie v horách, jsem spokojen. Dojezd i v horách je slušný. Stoupání bylo náročné, člověk se zapotí, svaly dostávají zabrat, ale nepotřebujete být vrcholový sportovec. Za Dvorskou Boudou pokračuji posledními 4 km kopcem směrem k Luční hoře. Stoupání je hodně výrazné, a tak si nakonec nechávám pomoci stupněm č. 3. Vrchol zdolávám s elektrokolem příjemným způsobem. A nezapomeňte, i tak budete unaveni. Pokud nejste zvyklí jezdit na kole nebo sportovat, možná by stálo za to si nejdříve zkusit nějaké nižší stoupání. Elektrokolo není motorka.
Cesta zpět je bez problémů, většinou dolů. Pokud nešlapete, baterie neubývá. K autu tedy přijíždím s 60 % kapacity baterie, což je velmi příjemné zjištění. Dobíjel jsem pouze během oběda a kávy, celkem asi hodinu.
Je tedy elektrokolo Crussis e-Atland 8.7M vhodné na hory? Pro rekreační turistiku po alespoň trochu kvalitním povrchu určitě ano. Pro někoho, kdo se chce pohybovat především po kamenných cestách a površích, které vyžadují lepší odpružení, a kdo je ochoten zaplatit více peněz, by se však mohl hodit dražší model.
Čísla trasy
Délka: | 53,4 km |
Převýšení: | 1660 m dle GPS |
Detail trasy: | Mapy.cz |