V oblasti technologie baterií pro elektrokola se v roce 2023 očekávají některé vzrušující trendy. Zvýšení energetické hustoty lithium-iontových baterií je stěžejním prvkem, který by mohl radikálně změnit vzdálenosti, které jsou jezdci na elektrokolech schopni ujet.
Technologie keramických grafenových nanobuněk (NGC) je jedním z nejnovějších trendů, který by mohl technologii baterií posunout na novou úroveň. Tato technologie nabízí třikrát delší životnost baterie ve srovnání s konvenčními lithium-iontovými bateriemi a zároveň výrazně snižuje jejich hmotnost. To z ní činí ideální volbu pro jezdce, kteří vyžadují maximální dojezd s minimálním nabitím a nižší hmotností na palubě.
NGC technologie je také navržena s ohledem na uplatnění ve veřejné dopravě, což je klíčové z hlediska splnění bezpečnostních požadavků stanovených vládními agenturami. Kromě toho existují iniciativy, které směřují ke kombinaci NGC technologie s technologiemi pro skladování vodíku, což by mohlo jezdcům umožnit přístup k tradičním elektrickým zdrojům energie i obnovitelným zdrojům vodíku, v závislosti na jejich potřebách.
Technologie Lithium Iron Phosphate (LFP) je v oblasti baterií pro elektrokola stále populárnější, zejména v Číně, a nyní se začíná prosazovat i na americkém trhu. Díky své stabilitě při vysokých teplotách a pomalé rychlosti vybíjení je ideální pro jezdce hledající dlouhý, stálý dojezd. Ačkoliv mají LFP baterie nižší energetickou hustotu, společnost Our Next Energy (ONE) vyvíjí LFP baterie s výkonem srovnatelným s tradičními lithium-iontovými bateriemi za nižší cenu. První fáze výrobního závodu ONE by měla být dokončena do konce roku 2023, s rozšířením výrobní kapacity plánovaným do konce roku 2024.
Technologie keramických grafenových nanobuněk (NGC) přináší revoluci v oblasti životnosti a hmotnosti baterií. NGC baterie nabízejí až trojnásobnou životnost ve srovnání s běžnými lithium-iontovými bateriemi a výrazně nižší hmotnost, což je přínosně pro jezdce na elektrokolech, kteří požadují delší dojezd s menším nabitím a snižují zátěž na palubě.
Evoluce motorové technologie pro elektrokola
Technologie motorů je kritickým prvkem ve vývoji elektrokol a její inovace neustále pokračují. V poslední době se středové motory od renomovaných výrobců jako jsou Bosch, Yamaha a Shimano, staly velmi populárními, jelikož poskytují jezdcům lepší kontrolu a reakci během jízdy na elektrokole.
Inovací jsou automatické senzory řazení, které detekují rychlost šlapání jezdce a upravují převody nahoru nebo dolů v závislosti na tom, jaké rychlosti jsou vhodné na rovinách či svazích. Díky tomu se elektrokola stávají více univerzálními a reaktivními než kdykoliv předtím.
Motory nyní nabízejí výkon v rozmezí od 250W do 1,000W, což jezdcům umožňuje snadno vybrat elektrokolo odpovídající jejich požadované úrovni výzvy. Nové trendy, jako jsou rekuperační brzdové systémy (RBS), nyní umožňují jezdcům dobíjet své motory během jízdy, což jejich sjezdy efektivně transformuje na zdroje energie.