Ilustrační foto

Výstavba klíčového úseku cyklostezky Greenway Jizera mezi Železným Brodem a Líšným čelí zpožděním. Původně plánované dokončení na listopad 2024 bylo posunuto na konec dubna 2025 kvůli nepříznivému počasí a komplikacím s dopravou materiálu. Hrubá stavba by však měla být hotová do konce letošního roku, jak potvrdil starosta Železného Brodu František Lufinka.

Rekonstrukce lávky přes Jizeru: Klíčový milník

V únoru 2025 začala montáž ocelových pylonů pro novou lávku v Železném Brodě, která nahradí původní konstrukci. Práce zahrnují:

  • Předmontáž pylonu na parkovišti u koupaliště s následným převozem na místo
  • Dočasné uzavření komunikace při přesunu konstrukce (informace zveřejní radnice)
  • Montáž mostovky plánovanou na konec dubna 2025

Náklady na lávku činí 30 milionů Kč (26 milionů z dotace, 4 miliony z rozpočtu města). Provizorní přechod pro pěší a cyklisty zůstává v provozu po celou dobu stavby.

Stavební výzvy: Železnice, řeka a nestabilní terén

Nejkomplexnější částí projektu je výstavba propustku pod železniční tratí, kde stavaři používají speciální betonové směsi kvůli nestabilnímu podloží. Dále vznikají:

  • Přes 500 metrů opěrných zdí z kamenných monobloků pro stabilizaci břehů Jizery
  • Lávka podél železničního tunelu v úseku u Líšného
  • Nový přechod přes Zbytský potok

„Trasa mezi řekou, silnicí I/10 a železnicí vyžadovala unikátní technická řešení. Například šířka stezky byla redukována na 3 metry, aby vyhověla ochranným pásmům,“ vysvětlil Deníku.cz koordinátor projektu Jiří Lukeš ze Sdružení Český ráj.

Financování a spolupráce obcí

Celkový rozpočet 4,5km úseku vzrostl z původních 75 na 94 milionů Kč, přičemž 85 % (80 milionů) hradí Státní fond dopravní infrastruktury. Rozdělení nákladů:

  • Železný Brod: většina nákladů (úsek v městském katastru)
  • Obec Líšný: méně než 1 milion Kč

„I přes růst cen materiálů zůstává projekt v rozpočtu díky pevné smlouvě s dodavatelem,“ uvedl Martin Řehák z železnobrodského stavebního úřadu.

Budoucí etapy: Propojení se Svijanem a Turnovem

V přípravě je 10km úsek z Turnova do Svijan, který má:

  • Napojit se na stávající síť u turnovského autobusového nádraží
  • Využít historický most v Přepeřích po rekonstrukci
  • Vést k zámku ve Svijanech s odpočinkovou zónou

Projekt aktuálně čeká na stavební povolení. Pokud jej město získá do června 2025, práce by mohly začít ještě letos.

Význam pro elektrokola: Bezpečná alternativa k silnici I/10

Hotový úsek vytvoří souvislou 20km trasu z Železného Brodu do Turnova, která:

  • Eliminuje nutnost sdílet frekventovanou silnici I/10
  • Nabídne stabilní asfaltový povrch vhodný pro všechny typy elektrokol
  • Zvýší bezpečnost díky oddělení od motorové dopravy

Dokončení celé Greenway Jizera (190 km od pramene po soutok s Labem) zůstává dlouhodobým cílem, avšak bez pevného termínu. Aktuální hotové úseky v Libereckém kraji měří přes 50 km.

 

Autor: Daniel Česák dne