Ilustrační foto

Elektrokola si rychle získávají srdce mnoha nadšenců do cyklistiky díky své unikátní kombinaci tradičního šlapání a elektrické asistence. Nicméně, s rostoucím počtem variant a technických novinek může být výběr toho pravého elektrokola trochu matoucí, zejména pokud jde o pozici motoru. Primárně se setkáte se dvěma typy motorů - středovým a zadním, a každý z nich přináší své specifické výhody a slabiny.

Umístění a konstrukce

Středový motor je umístěn přímo mezi pedály, což umožňuje vyvážené rozložení hmotnosti a využití převodového systému kola. Na druhou stranu, zadní motor je umístěn na zadním kole a pohání kolo přímo, což může mít vliv na rovnováhu kola a vyžaduje jednodušší převodový systém.

Výkon a efektivita

Česká legislativa umožňuje vybavit elektrokolo motorem o výkonu až 1 000 W, avšak evropské nařízení stanoví limit 250 W. V praxi je však většina elektrokol vybavena motory s výkonem do 250 W, což je v souladu s evropskými normami. Středové motory mohou lépe využívat převodový systém kola, což může vést k vyšší efektivitě, zejména při stoupání a nízkých rychlostech. Zadní motory mohou být efektivní na rovných cestách a při vyšších rychlostech.

Ovládání a jízdní vlastnosti

Umístění středového motoru snižuje těžiště kola a zvyšuje stabilitu, což je výhodné při jízdě v náročném terénu. Zadní motor může narušit rovnováhu kola a mít negativní vliv na jeho ovladatelnost, zejména při zatáčení a stoupání.

Údržba a spolehlivost

Středové motory mohou vyžadovat více údržby kvůli složitější konstrukci a spojení s převodovým systémem. Zadní motory jsou obecně jednodušší, což může vést k nižším nákladům na údržbu a vyšší spolehlivosti.

Cena a dostupnost

Středové motory bývají často dražší díky složitější konstrukci a vyšší efektivitě. Zadní motory jsou cenově dostupnější, což může být pro mnohé zákazníky přitažlivé. Výběr mezi středovým a zadním motorem tak často závisí na osobních preferencích a rozpočtu.

Pravdou ovšem je, že dnes většina uživatelů elektrokol sáhne po elektrokole se středovým motorem. Proč tomu tak je? Především kvůli těmto třem důvodům:

  1. Vyšší jízdní komfort a vyvážení: Středové motory jsou umístěny mezi pedály, což zlepšuje vyvážení elektrokola a zvyšuje jízdní komfort. Uživatelé tak mohou snadno vyjet každý kopec a pohodlně jezdit v různých terénech. Toto umístění je ideální zejména pro horská, krosová a trekingová elektrokola
  2. Výkon a točivý moment: Středové motory jsou známé svým výkonem a točivým momentem, což je činí oblíbenými mezi uživateli, kteří hledají elektrokola schopná zvládnout náročnější terény a stoupání. Výroba středových motorů je zaměřena na zvýšení točivého momentu, což zlepšuje výkon elektrokola, zejména v situacích, kdy je vyžadován vyšší výkon, jako je jízda do kopce.
  3. Přirozená asistence při šlapání: Středové motory poskytují přirozenější asistenci při šlapání, což zlepšuje celkový jízdní zážitek. Tito motory jsou navrženy tak, aby reagovaly na sílu šlapání jezdce a poskytovaly hladkou a plynulou asistenci bez prudkých zrychlení, což je činí vhodnými pro různé typy jezdců a jízdních stylů

V dnešní době jsou některé středové elektromotory natolik inteligentní , že vám dopřejí téměř naprosto přirozený pocit z jízdy, nemáte pocit, že vás někdo "pořád tlačí do zad" i když vy tolik nepracujete.  V tomto směru se nám zamlouval středový motor Yamaha PW-X3. 

Nakonec je ale vždy důležité zvážit vaše osobní potřeby a preference. 

 

Autor: Daniel Česák dne

Ohodnoť počtem hvězdiček

Hodnocení: