Plánování a rozvoj cyklotras ve Středočeském kraji na období 2024-2030 je zásadním krokem k podpoře udržitelné dopravy a zlepšení kvality života obyvatel. Tento strategický dokument stanovuje hlavní priority a opatření pro rozvoj cyklistiky v regionu. Hlavním cílem je vytvoření propojené a bezpečné sítě cyklostezek a cyklotras, které usnadní cestování na kole do škol, zaměstnání a za volnočasovými aktivitami.
Stávající stav páteřních tras
Stávající síť páteřních tras je tvořena dálkovými páteřními trasami (DPT) a regionálními páteřními trasami (RPT). Dálkové páteřní trasy představují trasy s nadregionálním, často mezinárodním přesahem, které začínají a končí mimo Středočeský kraj. Vedení těchto tras bylo historicky navrženo zejména s cílem vybudovat turisticky atraktivní dálkové trasy. Kromě těchto tras prochází krajem dvě trasy Eurovelo – Eurovelo 4 a Eurovelo 7.
Mezi hlavní problémy DPT patří zejména vedení po frekventovaných komunikacích. S ohledem na význam těchto tras a jejich účel by všechny uvedené trasy měly vést po samostatných cyklostezkách, které budou zcela odloučeny od ostatního silničního provozu.
Návrh kritérií pro budoucí rozvoj sítě páteřních tras
Aby byl rozvoj sítě páteřních tras do budoucna více koordinovaný a realizovaný tak, aby bylo zajištěno systematické pokrytí celého kraje, je nutné nastavit systémová kritéria, která musí jednotlivé páteřní trasy v regionu splňovat. Tato kritéria vychází z několika základních předpokladů:
- Zajišťovat propojení hlavních spádových center v regionu a zajišťovat dostupnost spádových center ze zdrojových obcí v dominantních dojížďkových směrech.
- Zajišťovat vnitro-regionální propojení hlavních regionálních center v regionu.
- Zajišťovat dostupnost významných turistických destinací.
- Zajišťovat napojení na síť páteřních tras sousedních regionů, a to jak Hlavního města Prahy, tak okolních krajů.
Popis navrhované sítě páteřních tras
Navrhovaná síť páteřních tras je členěna na tři úrovně tras dle jejich významu a priority. První úrovní jsou tzv. páteřní trasy národního významu. Tyto páteřní trasy zajišťují vzájemné propojení 21 sídel ORP na území Středočeského kraje, 6 dalších krajů s Prahou, často navazují na mezinárodní dálkové cyklotrasy a představují hlavní kostru páteřní sítě. Návaznou úrovní jsou tzv. páteřní trasy nadregionálního významu. Tyto trasy propojují hlavní rozvojová centra v kraji a zajišťují jejich napojení na páteřní trasy národního významu. Třetí úrovní jsou pak páteřní trasy regionálního významu, které zajišťují napojení významných spádových center na hlavní rozvojová centra v kraji a zajišťují propojení jednotlivých páteřních tras mezi sebou.
Nadregionální trasa NR21: Neratovice - Praha
Jedním z klíčových projektů je nadregionální trasa NR21, která propojuje Neratovice s Prahou. Tato trasa by měla vést přes Líbeznice a sloužit jako hlavní spojnice pro cyklisty dojíždějící do hlavního města.
Trasa NR21 je součástí širšího plánu na propojení Středočeského kraje s Prahou a dalšími významnými centry v regionu. Tento projekt je klíčový pro rozvoj cyklodopravy a podporu udržitelného cestování.
Plán rozvoje cyklotras na období 2024-2030
Pro období 2024-2030 je naplánována řada dalších projektů, které mají za cíl rozšířit a zkvalitnit síť cyklostezek ve Středočeském kraji. Mezi hlavní priority patří:
- Budování nové infrastruktury pro cyklisty včetně cyklostezek a cyklotras.
- Modernizace stávající infrastruktury a zajištění jejího bezpečného a efektivního provozu.
- Podpora integrace cyklistické dopravy do systému veřejné dopravy.
- Podpora rozvoje cykloturistiky a využití cyklostezek pro rekreační účely.
Celkově bude rozvoj cyklotras ve Středočeském kraji významným krokem k podpoře udržitelné mobility, zlepšení kvality života obyvatel a rozvoji cestovního ruchu v regionu. Koncepce ale zatím nezaručuje, že se plány uskuteční.
Zdroj: kr-stredocesky.cz