Na evropské silnice v posledních letech vtrhla vlna elektrokol, která vyvolala diskuse o jejich pozici v silničním provozu. Nedávný verdikt Evropského soudu přinesl jasno do této problematiky.
EU soud: elektrokola jsou kola, ne motorky
Ve význačném rozhodnutí Evropský soud uvedl, že elektrokola spadají do kategorie kol, a nikoliv motocyklů, jelikož „nejsou poháněna výhradně mechanickou silou“. Tato judikatura vzešla z tragického případu v belgických Bruggách, kde byl cyklista na elektrokole sražen motoristou.
Právní klasifikace elektrokola
Důležitost právní klasifikace elektrokola v tomto případě spočívala v otázce, zda je oběť řidičem 'motorového vozidla' či zda má nárok na odškodnění jako 'zranitelný uživatel silnice' podle belgického práva. Soudní závěr byl jasný, elektrokola „nezpůsobují tělesné či materiální škody třetím stranám srovnatelné se škodami způsobenými motocykly, automobily, nákladními vozy či jinými vozidly poháněnými výhradně mechanickou silou“.
Omezení rychlosti v Amsterdamu
Amsterdam reaguje na rostoucí obavy z bezpečnosti uvažováním o stanovení maximální rychlosti 20 km/h pro elektrokola. Tento krok je odrazem snahy o minimalizaci rizik spojených s vyššími rychlostmi, kterých mohou některá elektrokola dosáhnout.
V každém případě, ač je elektrokolo "pouhé" kolo, tak jako tak, se nic nemění na faktu, že i elektrokolo může způsobit škody a jako uživatelé těchto kol musíme to zohlednit při své jízdě a brát ohledy na ostatní.