V prvním a druhém čtvrtletí roku 2023 import elektrokol do Evropské unie zaznamenal hodnotu 500 milionů eur, což představuje nárůst o 7,6 % oproti předchozímu roku, avšak počet jednotek se snížil o 15,6 %. Tyto čísla odhalují zajímavý trend: i když celková hodnota importu stoupá, množství dovezených elektrokol klesá.
V roce 2022 bylo do EU dovezeno přibližně 1,2 milionu jednotek elektrokol, což bylo o 16 % více než v roce 2021. Tento nárůst ceny za jednotku naznačuje možnost růstu celoročního importu elektrokol i pro rok 2023, ale zpomalení prodeje v rámci EU ukazuje, že to není jistá záležitost.
Regionální rozdíly a trendy
V Itálii byla nedávno oznámena pozitivní data týkající se elektrokol, zatímco portugalská a španělská výroba elektrokol se zdá být méně postižena poklesem než tradiční kola. Naopak německý vývoz elektrokol vzrostl v prvním čtvrtletí roku 2023 o 14 %, i když v prvním a druhém čtvrtletí byl růst pomalejší a dosahoval pouze 5 %. To je v kontrastu s nizozemským (reálný pokles o 10 %) a německým (odhadovaný pokles o 12 %) trhem, které vykazují sníženou poptávku.
Kvalita versus kvantita
Zpráva neuvádí přesné údaje o tom, kam tyto kola směřovaly - zda k konečným uživatelům nebo do obchodních/zásobovacích řetězců. Nicméně sleduje trend zvyšující se průměrné prodejní ceny (ASP), který je poháněn zákazníky hledajícími produkty vyšší kvality. V souladu s touto tendencí si Tchaj-wan a Vietnam jako loňští lídři dodavatelů uřezali větší část kol vyšší kvality s nárůstem průměrné hodnoty jednotky o 27 % (z €910 na přibližně €1160), zatímco dovoz z Číny poklesl o 26,7 %.
Zajímavé je také poznamenat, že dovoz švýcarských elektrokol do EU klesl o úctyhodných 39,6 %. I přes to, že aktivní kupci upřednostňují zboží vyšší kvality, konzistentní kvalita značek jako Flyer tento trend nevyužívá.
Vliv protidumpingových opatření
V roce 2018 bylo do EU dovezeno více než milion elektrických jízdních kol s pedálním asistentem do rychlosti 25 km/h a s výkonem 250W. Po zavedení protidumpingových a vyrovnávacích cel Evropskou komisí dne 18. ledna 2019 došlo k okamžitému dopadu na trh. V roce 2019 se import z mimoevropských zemí snížil o více než 30 % na něco málo přes 750 000 jednotek.