Ilustrační foto

Ve světě elektrokol existuje mnoho aspektů, které mohou zaujmout jak zkušené, tak nové jezdce. V dnešním článku se zaměříme na možnosti modifikace motorů elektrokola s cílem zvýšit rychlostní limit, kterým elektrokolo asistuje. Často se  v tomto případě hovoří o "přečipování, přeprogramování nebo hackování" elektromotoru. Konkrétně se podíváme na motor Bafang M400 (M500) a metody, jakými je možné dosáhnout vyšší asistované rychlosti než standardních 25 km/h.

Zajímavé je, že rychlostní limit elektrokol není ve všech regionech stejný. Například na severoamerickém kontinentě se často setkáte s limitem 32 km/h. Ve státě Iowa ve Spojených státech jsou elektrokola považována za tradiční kola, pokud je výkon motoru nižší než 750 wattů a maximální rychlost nepřekračuje 32 km/h.

Naopak v Evropě je obvyklý rychlostní limit 25 km/h, avšak existuje i speciální kategorie elektrokol známá jako "Speed Pedelecs".

Speed Pedelecs v Evropě

Speed Pedelecs představují zvláštní kategorii elektrokol, která nabízí vyšší rychlostní limity ve srovnání se standardními elektrokoly. Charakteristické vlastnosti Speed Pedeleců zahrnují:

  • Vyšší rychlostní limit: Na rozdíl od standardních elektrokol s rychlostním limitem 25 km/h, mohou Speed Pedelecs dosahovat rychlostí až 45 km/h​​.
  • Vyšší výkon motoru: Tyto elektrokola často disponují silnějšími motory s vyšším výkonem, někdy až do 4 000 W, což je výrazně více než standardních 250 W motorů u běžných elektrokol​​.
  • Regulace a klasifikace: V některých zemích jsou Speed Pedelecs klasifikovány a regulovány jako mopedy nebo motorizovaná kola a mohou vyžadovat licenci, pojištění a někdy i helmu​​.
  • Povolení na cyklostezkách: Zatímco v některých zemích, jako je Dánsko, jsou Speed Pedelecs povoleny na cyklistických stezkách, v jiných zemích mohou být omezeny pouze na silnice nebo určité dopravní plochy​.

Každá země má své vlastní pravidla týkající se těchto vysokorychlostních elektrokol. Například Nizozemsko vyžaduje registraci a pojištění, a v posledních letech omezilo přístup Speed Pedelecs na cyklostezky. V Německu je požadováno povolení, pojištění a dokonce i řidičský průkaz (AM a vyšší), zatímco Dánsko nevyžaduje žádné zvláštní povolení či licenci a Speed Pedelecs mohou jezdit po cyklostezkách.

Speed Pedelecs s rychlostním limitem 45 km/h jsou navrženy tak, aby umožnily lidem rychlejší dopravu, například do práce, bez nutnosti používat automobil. Cílem je nabídnout alternativní, ekologicky šetrnější dopravní možnost těm, kteří by chtěli přesednout z automobilu na kolo.

Jak zvýšit limit 25 km/h u motorů Bafang M400 (M500)?

Brzy připravíme video s postupem, jak se nám podařilo zvýšit rychlostní limit až na 40 km/h u motorů Bafang M400. Existuje několik návodů, jak modifikovat motor a zvýšit limit, ale mnohé z nich již nejsou funkční. V roce 2023 je třeba použít složitější postupy než pouhé stisknutí tlačítka na ovládacím panelu elektrokola.

Co bude třeba k realizaci? Proceduru lze provést za pomoci počítače či mobilního telefonu s operačním systémem Android. My jsme zvolili variantu s telefonem, která nabízí vyšší mobilitu a jednoduchost. Jako první krok jsme si pořídili datový kabel z Aliexpressu. Jedná se o cenově dostupné, ale funkční řešení. Samozřejmě je možné najít podobný kabel i na domácím trhu. Na Aliexpressu nás stál zhruba 240 Kč. Doplnili jsme jej o převodník z USB na USB-C OTG (pro telefony s micro-usb je třeba zvolit odpovídající variantu). Nakonec budeme potřebovat i mobilní aplikaci Speeed.

Obrázek
Ilustrační foto

Se všemi potřebnými komponenty v ruce jsme přistoupili k propojení telefonu s motorem Bafang M400. Dodatečně, podle výrobce datového kabelu, by neměl být problém použít kabel i pro modely motorů M500 či M600, avšak toto jsme neměli možnost ověřit.

  1. Odpojíme ovládací panel od elektromotoru. Proces může být trochu ztužený, ale s trpělivostí se nám to povedlo.
     
Obrázek
Ilustrační foto
  1. Datový kabel připojíme k části vedoucí k motoru a spojíme jej s telefonem.
     

    Obrázek
    Ilustrační foto
  2. Po připojení datového kabelu by měla svítit červená dioda. Pokud ne, je nutné aktivovat baterii (tlačítko na baterii) a spustit mobilní aplikaci.
  3. V aplikaci Speeed uvidíme něco takového
     

    Obrázek
    Speeed

    V aplikaci Speeed uvidíme hlavní rozhraní. Stiskem tlačítka pro připojení zahájíme komunikaci mezi telefonem a motorem.

  4. Po úspěšném spojení telefonu a motoru se nám zobrazí podrobné informace a nastavení.

    Obrázek
    Speeed po připojení
  5. Aplikace poskytuje mnohem více údajů a informací včetně nastavení. Nás v tuto chvíli nic jiného nezajímá a přejdeme na záložku "Pedál". 
     

    Obrázek
    Speeed

    Vidíme aktuální nastavení. Raději stiskneme tlačítko Přečtěte si.  Z všech údajů nás zajímá Omezení rychlosti.

  6. Stiskem tlačítka omezení rychlosti nám aplikace nabídne seznam dostupných rychlostních limitů.
     

    Obrázek
    Speeed změna rychlosti
  7. Po požadovaném nastavení je třeba vše uložit a příslušnou záložku "Home" korektně odpojit.
     

Aplikace je standardně v anglickém jazyce, avšak lze ji přepnout do češtiny. Nastavení jazyka naleznete na úvodní obrazovce v pravém horním rohu. Vyberte si požadovaný jazyk.

Upozorňujeme, že tento postup byl úspěšný v našem případě, a ani autor článku ani správci webu neručí za případné škody v případě, že se rozhodnete tento postup zopakovat. Doporučujeme nechat tuto úpravu na odbornících. Každopádně téměř každý prodejce elektrokol nabízí tuto službu. Cena za tuto službu je různá, ale průměrně lze říci, že stojí okolo 2 000 Kč.

Tento způsob nelze použít u motorů jako Panasonic, Bosh a jiných. My testovali tento způsob na motoru Bafang M400.

 

 

 

Autor: Daniel Česák dne

Ohodnoť počtem hvězdiček

Hodnocení: